Criza contabilității. Tic-tac…

Publicat de Ciprian Teleman pe

Contabilitatea din România se îndreaptă spre o criză a breslei și în același timp pregătește terenul unei crize economice.

Zilnic se înregistrează în medie peste o sută de firme noi, multe dintre ele înființate de oameni tineri, care consideră că digitalizarea, claritatea, fluiditatea și rapiditatea sunt capacități critice pe care o companie ar trebui să le aibă pentru a face față transformării societății.

Digitalizarea este mai mult decât folosirea unor aplicații informatice. Înseamnă un sistem integrat de gândire și acțiune, orientat către client. Un client, obișnuit cu rezervări, cumpărături, viață socială, învățare, entertainment, sport, banii personali etc, toate în internet, se trezește că serviciul de contabilitate nu este online. Hmmm…!

Pentru toate serviciile menționate mai sus ai informațiile tale, rapoartele tale, istoricul tău, corespondența ta cu furnizorul, mai exact spațiul tău personalizat. De la contabil primești info prin e-mail dar n-ai spațiul tău. De fapt nu ai deloc.

De la serviciile de mai sus, periodic ai surprize plăcute pentru că au mai descoperit urmărindu-ți comportamentul că ți-ai dori lucruri noi și le-au adăugat fără să-ți ceară bani în plus, pentru că știu că tu o să-i recomanzi prietenilor și o să devină și ei clienți. Știu că fără inovație pierd plutonul. Dacă ei nu inovează, o fac sigur alții.

Claritatea înseamnă folosirea inteligentă a datelor și a informațiilor pentru a contribui la obiectivele lor. Este contraproductivă folosirea a nu-știu-câtor aplicații, ținerea informațiilor în nu-știu-câte locuri și formate în locul folosirii unei singure aplicație în care să ai tot ce ai nevoie, rapoarte, instrumente, documente etc. Pe lângă că procesele sunt anevoiase, costurile sunt mari și viteza de luare a deciziilor este neproductivă. Știu foarte mulți antreprenori care-și țin „contabilitatea lor”, o improvizație suficient de funcțională pentru ce au nevoie dar și destul de diferită de cea pe care o ține contabilul. Ce fac sau ar putea face contabilii: să „unifice” cele două contabilități, să continue să fie sau să devină sursa de înțelepciune financiară pentru antreprenor.

Fluiditatea presupune o relație colaborativă între contabil și antreprenor. Colaborativitatea exclude raporturile de putere. Un contabil bun sau foarte bun ar putea fi ușor tentat să se folosescă de ascendentul pe care i-l dă expertiza pentru a o face un pic pe șeful. Cu cât știe mai bine să se abțină de la așa ceva, cu atât mai multe șanse are de a reuși împreună cu o generație căreia nu-i place să o ia de la baza ierarhiei și căreia îi place să fie atât parte din implementare cât și din decizie.

Rapiditate adică acțiune atunci când e momentul. Nu mai târziu. Competiția nu așteaptă după contabil. Sunt două direcții care îmbunătățesc lucrurile și pe care contabilii trebuie să le aibă în vedere: optimizarea proceselor curente și reorganizarea radicală a proceselor. Contabilii pot anticipa nevoile de informații și le pot face accesibile fără intervenția lor, prin intermediul unor aplicații cloud. Își pot restructura modul de procesare al informațiilor de la unul la final de lună, care oferă rapoarte fără impact deoarece redau istorie, la unul continuu, care oferă rapoarte în timp real.

Amânarea unor transformări serioase și bine planificate în cele patru arii înseamnă o frână împotriva propriei dezvoltări dar și împotriva antreprenoriatului, de la care avem o mulțime de așteptări. Firmele care deja fac asta, înregistrează o creștere a numărului de clienți, o schimbare în profilul serviciului de la conformitate către consultanță, o îmbunătățire a percepției clienților asupra calității serviciului și o creștere a profitabilității care este serios amenințată de la an la an de comoditizarea serviciilor de contabilitate.


0 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.