Puterea lui UNU
„Revenue is vanity, profit is sanity, cash flow is king.” zice o vorbă de prin alte locuri.
O afacere pentru a crește are nevoie de capital. În unele situații acesta ar putea fi generat și disponibilizat prin urmărirea câtorva variabile financiare, lucru pe care în multe cazuri nu-l fac nici antreprenori cu mulți ani de activitate.
Să luăm un model foarte simplificat al unei mici afaceri. Un antreprenor produce scaune și vinde 10.000 de bucăți pe an la un preț de 200 RON. Cheltuielile pentru vânzarea unui produs sunt de aproximativ 170 RON. Luând în calcul (doar) trei variabile, preț/bucată, volum și costul pentru vânzare, putem calcula un profit brut. Dacă modificăm cele trei variabile, primele două în creștere și pe cea de-a treia în scădere, cu 1, 2 sau 3% observăm modificări considerabile ale valorilor profitului brut.
Modelul are ca scop scoaterea în evidență a „puterii” numerelor mici. În afară de cele trei variabile, la fel de bine pot fi urmărite și altele cum ar fi viteza de rotație a stocurilor, durata de recuperare a creanțelor sau termenele de plată a furnizorilor. Aceste optimizări pot genera modificări semnificative din punct de vedere financiar, generând capital de lucru și făcând mai puțin necesar ajutorul costisitor al băncilor. Este destul de cunoscută povestea American Airlines și a măslinei. Poate unele variabile pot fi modificate, poate altele nu. Mai importantă este urmărirea acestora și nu tratarea lor reactivă bazată pe istoric.
Pentru cei pasionați de optimizări financiare, găsiți aici un model mai detaliat de urmărire a parametrilor financiari.
0 comentarii