Să fii online nu este obligatoriu, așa cum nici supraviețuirea în business nu este obligatorie
Transformarea digitală afectează cinci arii și depinde de cele cinci.
Societate
„Am fost în Țara X și să vezi ce simplu e la ei să…”. Probabil ai auzit asta de câteva ori până acum de la persoane care au călătorit și s-au bucurat de binefacerile tehnologiei. Probabil unii dintre cei care ne vizitează țara se întorc acasă cu aproximativ aceeași frază, dar înlocuind „simplu” cu „complicat”.
Estonia este cea mai avansată societate digitală din lume. Au început transformarea acum 20 de ani și salvează anual 800 de ani de muncă și 2% PIB.
Până a la a da vina pe guvern, e mai aproape să ne uităm fiecare în curtea proprie și la cât de dispuși suntem să adoptăm noul. Cât de ușor ne vine să schimbăm o aplicație sau un mod de lucru cu care ne-am obișnuit, chiar dacă nu mai sunt performante, când decidem să folosim un serviciu digital în locul unuia în persoană etc. La Fetești, cu toate că trecerea podului poate fi plătită prin sms, de fiecare dată este coadă la casele unde se plătește cu numerar.
Societatea o schimbăm noi, nu ne-o schimbă estonienii.
Companie
Finanțele casei poate că or fi mai ușor de ținut, dacă sunt ținute, într-un caiet. Când conduci un business, cât de mic, nu mai e la fel. Cu toate astea numărul antreprenorilor care folosesc mijloace moderne de evidență și raportare financiară nu este încurajator de mare. Pentru că ia timp, pentru că nu e totul alb, ci e și gri, și negru, pentru că „dacă se pierd datele” sau pentru că costă.
- Ia timp, dar e o investiție.
- Nu e totul alb. Asta devine din ce în ce mai costisitor.
- „Dacă se pierd datele?”. Mai ușor se pierd când iei un virus sau când crapă hardul serverului decât dacă sunt stocate pe un server extern securizat cu cele mai moderne tehnologii. Este adevărat și faptul că utilizarea serviciilor cloud cere un altfel de disciplină.
- Costă. Da, dar mai puțin. Se elimină costuri de infrastructură IT, de soluții backup, de mentenanță, de upgrade.
Pe altă parte e mai repede, mai clar, mai productiv. Dar pentru asta trebuie termen de comparație, iar pentru asta trebuie investit timp care se va întoarce în profit.
E de ajuns să te uiți la cei care au făcut-o deja.
Clienți
În 2025, adică peste 7 ani, generația Y, din care vor face parte și antreprenori, vor reprezenta în 75% din forța de muncă. Este generația care nu numai că vrea servicii online dar le aleg pe cele care oferă într-un mod plăcut și rapid soluții la problemele lor.
Să fii online nu este obligatoriu, așa cum nici supraviețuirea în business nu este obligatorie.
Echipă
Tehnologiile digitale îi permit unui antreprenor să facă echipă cu cineva care de multe ori a stat deoparte și departe, cu hârtiile pe care firma le-a produs timp de-o lună, contabilul. E vremea să vină și el în echipă cu ajutorul unei aplicații cu care toată lumea din firmă să-și poată ușura viața. Managerul să-și vadă rapoartele, oamenii de vânzări să emită facturi, achizițiile să țină evidența stocurilor, contabilul să-ți poată oferi cel mai bune sugestii pentru a avea lichidități cu care să te dezvolți.
Adică, toți pentru o aplicație, o aplicație pentru toți.
Persoană
Mi-a luat ceva timp până m-am obișnuit cu Gmail, Waze, WhatsApp, Tripadvisor, Booking, Facebook, Linkedin, Slack, Evernote și mă opresc cu enumerarea. Mă întreb cum ar fi să mă întorc la vremea când nu le foloseam. Nici condusul mașinii nu a fost ușor din prima, nici primul semestru de facultate. Pe toate le-am făcut cu gândul la a fi pregătit unor cerințe, ceea ce a contrabalansat efortul de adaptare.
E mai ușor să preiei o ștafetă din alergare decât să pornești când celălalt trece pe lângă tine.
0 comentarii