Contabilitate 3D

Publicat de Ciprian Teleman pe


Una dintre companiile cu care lucrez are un CFO de peste 25 de ani. Acesta a participat la creșterea companiei de la dimensiunea unui startup la cea a unei companii cu peste 1000 de angajați și o cifră de afaceri de peste 35 mil. EUR. La fel ca acesta, am alte exemple similare de oameni dedicați cifrelor și la care am întâlnit trei dimensiuni comune ale profesiei pe care o fac.

 

Conformitate

Este poate cea mai întâlnită așteptare cu care cineva apelează la serviciile unui contabil. Să fie totul ok din punctul de vedere al relației cu statul. Să dorm liniștit și să-mi văd de business. De aceea pentru mulți contabili, și pe bună dreptate, este un titlu de glorie că nu și-au lăsat clienții în fața niciunui control. S-au luptat cu legea în mână, forțând uneori intrarea în biroul vreunui funcționar pentru a se bate pentru clientul lor. Asta presupune o experiență profesională solidă și o atitudine destul de asemănătoare cu a unui luptător SEAL – “There’s never been a SEAL captured or left behind. No. Exceptions. Ever.” Mai ales când este vorba despre stat.

 

Optimizare

Pe lângă rolul de cerber, un contabil îl poate avea și pe cel de econom, dacă e să folosim forma învechită a cuvântului, adică persoana care are rolul de a chivernisi averea clientului. Asta înseamnă, dând câteva exemple, un control al cheltuielilor și semnalarea unor abateri de la linie, înseamnă cunoașterea foarte bună a legislației fiscale pentru plata unor taxe corecte și nu a unora sigure. Așa, bunăoară, un contabil i-a semnalat unui antreprenor că unul dintre angajați folosește abuziv mașina de serviciu în interes personal, observând valoarea însumată, diferită, a bonurilor de benzină, comparativ cu a celorlalți angajați; un alt contabil i-a recomandat clientului un alt mod de a întocmi un contract de închiriere care i-a salvat acestuia peste 20.000 EUR pe an. Desigur că acest lucru cere timp și experiență către care nu există scurtături, iar pentru a-l avea, fluxurile de lucru trebuie optimizate și continuu îmbunătățite.

 

Creștere

Este una dintre dimensiunile întâlnite mai puțin ca celelalte două. Ea presupune un mod aparte de a vedea relația cu beneficiarul serviciilor, un fel de umăr la umăr, așa cum se întâmplă în unele familii între soți sau chiar între părinți și copii. Este gândirea de tip „împreună”, colaborativă, în care fiecare vine cu experiențele și părerile proprii și din care unu și cu unu fac mai mult decât doi. Asta presupune un echilibru de putere, acea stare în care niciuna dintre părți nu încearcă se se impună, ci fiecare încearcă să contribuie la ideea celuilalt.

Pentru un contabil asta înseamnă să se uite la afacerea partenerului ca la a lui și să observe, cu gândirea financiară, care sunt oportunitățile de creștere pe care acesta nu le vede, să-l educe în privința asta și să-i pună la dispoziție resursele pentru ca acesta să-și pună în valoare ideile ce privesc afacerea. Un prieten îmi spunea că asta se aplică la afaceri mai mari. Nu numai. Chiar și pentru o firmă care este doar mijlocul prin care un freelancer este plătit, o consultanță privind crearea unui capital, care la un moment dat să fie transformat într-o afacere sau idee de investiții ar fi mai mult decât binevenite. Beneficiul unei astfel de gândiri este de ambele părți. Pentru antreprenor este satisfacția împlinirii viselor iar pentru contabil sau economist este construirea unei reputații excelente, dezvoltarea profesională și de ce nu, împlinirea personală.

Dacă primele două dimensiuni, conformitate și optimizare, sunt mai degrabă o reacție la respectarea unor standarde, cea din urmă este mai aproape de domeniul creativității și al altruismului.

Oricine poate fi candidat pentru oricare dintre cele trei însă de nenumărate ori dușmanul principal, invocat ca fiiind potrivnic acestui mod de a face lucrurile, este timpul. Însă tehnologia poate elimina sau diminua din ce în ce mai mult activitățile cu valoare directă mică pentru client și poate lăsa timp pentru activitățile enumerate mai sus. Cum se spunea ieri la o conferință, „We don’t go online. We live online.”

Sunt la îndemână câteva întrebări. Care contabili au o relație mai bună cu partenerii lor? Care își pot alege cu ușurință clienții? Sau, care au un echilibru mai bun între carieră și viața personală?

Ceea ce rămâne în final este decizia de a găsi acel timp care investit își va răsplăti pe măsură valoarea.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *