Filosofia furnicii – Cinci arii cheie ale transformării digitale

Publicat de Ciprian Teleman pe

Filosofia furnicii este să se pregătească vara pentru ce va fi la iarnă. Fabula lui La Fontaine vorbește despre cum să fii pregătit pentru o schimbare. Greierul este admirat dar nimeni nu-i vrea locul atunci când vine iarna.

 „Inteligența este capacitatea de a te adapta la schimbare”. Sunt cuvintele lui Stephen Hawking spuse la absolvirea cursurilor Universității Oxford.

Istoria economică recentă confirmă spusele prin exemple de adaptare la schimbare (Apple, Amazon sau Tesla) și de rezistență la schimbare (Kodak, Nokia sau Toys R Us).

 Economia românească face parte din procesul de transformare digitală care se desfășoară la nivel global. După un studiu Valoria, 35% dintre companiile din eșantion au resimțit efectele digitalizării dar numai 31% sunt încrezătoare în privința succesului digitalizării în ceea ce le privește.  61% au dificultăți legate de transformarea digitală iar dintre acestea 39% sunt neîncrezătoare că vor valorifica acestă tendință.

 Un motiv ar putea fi acela că fără modele la îndemână orice demers de schimbare, mai ales când este vorba de propria afacere, este perceput ca riscant.

 Iată cinci arii cheie ale afacerii, în care tehnologia digitală are și va avea în continuare un mare impact și în care fiecare antreprenor care vrea să supraviețuiască revoluției digitale va trebui să-și propună obiective strategice.

Clienții

În marketingul tradițional piața era segmentată, mesajul era transmis către publicul țintă pentru a-l convinge să cumpere un produs sau un serviciu. Comunicarea dintre clienți era redusă. Astăzi clienții, de la distanțe mari sau mici, sunt conectați, schimbă informații, își formează opinii unii de la ceilalți, critică sau aclamă caracterisicile produselor sau serviciilor. În procesul deciziei de cumpărare a apărut rețeaua de clienți cu care cumpărătorul interacționează și este influențat. De aceea companiile trebuie să fie conectate cu rețeaua de clienți transformându-i pe aceștia în departament de calitate, de PR sau de dezvoltare de produs.

Competiția

În vechiul model de piață competiția era în interiorul acesteia cu strategii de câștigare a unei cote cât mai mari din aceasta. Astăzi competitorii pot veni din afara industriei. Air France operează transporturi feroviare, Ikea lansează în 2019 propria linie de transport aerian. Partenerii de business tradiționali pot deveni peste noapte competitori eliminând intermediarii din lanțul de distribuție. Dell și Apple sunt două exemple de companii care vând direct către beneficiarul final. Netflix sau HBOGo au eliminat companiile de închirieri de casete video sau DVD-uri.

Datele

Folosite în procesul de luare a deciziilor, datele erau structurate și preponderent produse în interiorul business-ului prin instrumente diferite tipuri de instrumente de evaluare cum ar fi chestionare de evaluare a satisfacției clienților, metode de monitorizare a performaței de producție sau de vânzări. Rețelele sociale, telefoanele mobile, sistemele GPS generează cantități uriașe de date nestructurate care pot oferi informații prețioase necesare în anticiparea comportamentelor cumpărătorilor.

Inovația

Era atributul departamentelor de cercetare și dezvoltare sau rezultatul intuiției managerilor. Efortul era de a scoate un produs finit. Dacă ideea nu era confirmată de piață, costul pentru companie era mare. Astăzi companiile experimentează, testează, învață rapid de la clienți și adaptează produsele. Stadiul Beta al unui produs tradițional a devenit o stare de fapt continuă la produsele digitale. Magazinele online de aplicații furnizează fără încetare versiuni îmbunătățite ale acestora. Platformele online devin din ce în ce mai performante achiziționând tot ce apare nou.

Valoarea

În business-urile tradiționale valoarea oferită clienților era percepută ca o constantă, luând în considerare îmbunătățirile periodice și campaniile de marketing aferente. Dar hotelurile oferă tot camere de hotel, librăriile tot cărți, băncile tot produse financiare, companiile de soft tot produse instalabile local etc. Însă o astfel de strategie poate fi falimentară în fața unui competitor care va face lucrurile altfel. În loc de camere de hotel, camere de închiriat la cineva acasă, în loc de cărți tipărite, cărți digitale, în loc de aplicații instalabile, aplicații accesibile online. Singura strategie sigură pentru viitor este urmărirea evoluției tehnologice și folosirea ei pentru a îmbogăți valoarea produselor sau serviciilor pe care o afacere le oferă clienților. Comerțul online, care în România încă nu are o viteză spectaculoasă de creștere dar totuși crește, este cel mai bun exemplu de adaptare la schimbare.

 

Greier sau furnică înseamnă de fapt să schimbi atunci când devine o chestiune de supraviețuire sau să faci lucrurile din timp, mai puțin costisitor și mai puțin stresant.

Categorii: Fără categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.